Центр української культури та мистецтва

Київ, вул. Хорива, 19-В

пн. - пт. 10:00 – 19:00

субота 10:00 – 18:00

Центр української культури та мистецтва

Київ, вул. Хорива, 19-В

пн. - пт. 10:00 – 19:00

субота 10:00 – 18:00

10 грудня 2018

Інтерв`ю з Мариною Ващенко

Інтерв`ю з Мариною Ващенко - організатором Всеукраїнського конкурсу сучасної витинанки «Крафторій - 2018» та співзасновницею творчої колаборації Hota Ruta

(Виставка-конкурс сучасної витинанки «Крафторій»-2018 започаткований творчою колаборацією Hota Ruta, засновниками якої є Марина Ващенко та Ілля Нестеров. Проект проводиться за підтримки Центру української культури та мистецтва.)

Ви створили виставковий проект з витинанки «Крафторій-2018» не типового конкурсного формату для України. Що вас надихнуло на реалізацію задуму?

Ідея заснування Всеукраїнського конкурсу витинанки «Крафторій» має довгу передісторію і цілком передбачувана. Основна мотивація – в тому що ми особисто працюємо в цій техніці та бажаємо популяризувати даний вид мистецтва і паралельно розвиватись як організатори художніх виставок.

Мою ініціативу підкріплюють попередні досвіди створення численних колективних виставок. Розпочалось все з 2008 року, коли я почала розробляти серію творів в авторській техніці асиметричного вирізання витинанки під персональний виставковий проект. Потім з 2009 року у Київській державній академії декоративно-прикладного мистецтва і дизайну їм. М. Бойчука на кафедрі Монументально-декоративного мистецтва ввела у навчальний процес вивчення витинанки в дисципліну «Основи композиції» де по сьогоднішній день студентами освоюється знання з витинання на професійному рівні.

З того часу в розвиток витинанки вкладено багато зусиль. Окрім виставок були видані каталоги, проводились радіоефіри та майстер-класи в яких брали участь студенти і викладачі КДІДПМД.

Як створення творчої колаборації Hota Ruta допомагає в реалізації конкурсів?

Першим започаткованим проектом став конкурс ручної графіки, який ми організували в 2017 році, зібравши художників, що працюють у цій техніці. Тому проведення всеукраїнського конкурсу «Крафторій» – це крок уперед, так ми розвиваємось у проведенні колективних виставкових подій. І стало це можливо завдяки творчій колаборації Hota Ruta. Вона об’єднала в собі людей різних професійних вмінь але дотичних у поглядах і творчих орієнтирах. Наша сила в умінні об’єднатись, партнерство робить нас прогресивними, разом ми більш ціленаправлені.

Представлені авторами роботи співпали з вашими очікуваннями?

Варто відмітити що витинанка набирає популярності в художньому середовищі, з’являється багато вдалих творчих експериментів які привертають увагу. Ми прагнули показати у виставковому просторі витинанку різнобічну: сучасну і традиційну та проаналізувати її еволюцію. Вважаю що в нас це вийшло, при перегляді експозиції наочно відчувається сплетіння канонічних і модерних символів, немов український танок але в мистецтві в якому все сприймається гармонійно – форма мислення і техніка. Радує потенціал сучасних поглядів, помітною є виразність смислових пошуків дуже різних за відчуттям. Були спроби заявити епатажні сюжетні сцени (18+), але на жаль роботи з організаційних причин не приїхали на виставку. При відборі заявлених робіт відчувалось, що митці ретельно розробляють форми образів, інколи на грані емоційного виклику, що безумовно вражає глядача і цілком задовільнило наші очікування.

Розкажіть детально за якими критеріями проводився відбір творів?

В умовах конкурсу було заявлено, що автори мають вільний вибір теми і техніки, тож основний критерій відбору – професіоналізм. Нас цікавила чистота технічного виконання, грамотне композиційне вирішення і колірне поєднання. В пріоритеті – новаторські пошуки та авторські технічні надбання. Надважливим фактором є сама унікальність роботи, вона не повинна бути вторинною. Всі варіанти в яких відчувались багаторазові запозичення були нами відхилені. Нам хочеться спостерігати розвиток і відчувати його потенціал, а не безцільне дублювання творів, що зводить мистецтво до сірої маси.

У вашому конкурсі-виставці учасники самі визначають переможців, розкажіть як це можливо?

Ми створили систему голосування, яка може забезпечити чесне визначення переможців. При цьому максимально залучає учасників в процес та наділяє їх здатністю впливати на обіг подій.

Суть така: на конкурсанта готується іменний бланк для голосування (за себе голосувати не можна) в який вписуються номери творів котрим віддається перевага: перший голос 1 бал; другий голос 2 бали. Після визначення, заповнені бланки збираються і організатори підсумовують бали та виголошують переможців. Першому місцю присуджуються 1000 гривень, другому місцю 500 гривень. Ця ідея виявилась дуже актуальною в рамках сучасного життя, в людей є емоційна потреба впливали на події, але аспектів в яких це можливо мало, саме тому ми чуємо позитивні відгуки та підтримку в реалізаціі нової концепції конкурсу.

Ви акцентуєте увагу що конкурс не має комерційної мети, але збір коштів передбачено в обов’язковому порядку - роз’ясніть. І хто ваші партнери?

Організатори на конкурсі нічого не заробляють, свою роботу виконують на ентузіазмі і всі хто долучаються до проекту також. Організаційний внесок направлений на видання каталогу виставки, друк дипломів учасників та нагороду переможців – 1000 і 500 гривень за преміальні місця. Цих грошей в принципі вистачає на базові потреби, але на рекламу і популяризацію конкурсу грошей вже не достатньо. Але ми не зупиняємось і сподіваємось на розвиток проекту.

Сьогодні частина людей готова об’єднуватись, обирати самостійно орієнтири розвитку, творити своє сьогодення і майбутнє власноруч і творча колаборація Hota Ruta запускає цей механізм. Об’єднавшись з однодумцями ми впровадили в суспільство вільний від фінансового патронатства виставковий проект, який підіймає загальноукраїнський культурний стан і дух.

За підтримку та партнерство, окремо від нашого імені, хочемо подякувати Світлані Долеско – генеральному директору Центру Української Культури і Мистецтва з якими в нас довготривала співпраця, і ми пишаємось що маємо змогу працювати з людьми чиї робочі критерії: порядність та ініціативність. Також дякуємо Катерині Гончар – художнику, кандидату мистецтвознавства, учаснику наших виставок, за довготривалу співпрацю і допомогу з мистецтвознавчим супроводом. Ми раді що в нас є такі люди, з`являється відчуття впевненості, коли ти опиняєшся серед самодостатніх особистостей які розуміють силу колективноі роботи.

Який підсумок ви підвели для себе?

Конкурс витинанки «Крафторій - 2018» був заснований аби популяризувати даний вид мистецтва, досліджувати актуальність техніки в художньому середовищі сьогодення. Проаналізувати рівень успішності творчих експериментів, з’ясувати наскільки виразно використовуються сучасні матеріали і авторські техніки для реалізації твору. Якими образними категоріями мислять майстри і які візуальні рішення притягують увагу глядача. Вважаю місія виконана, ми це проаналізували.

Які у вас плани на майбутнє?

Тепер головне знайти можливість далі розвивати українське сучасне мистецтво з витинанки і графіки. Сподіваємось Hota Ruta буде процвітати, гуртувати людей, сподвигати митців на самовдосконалення у художніх практиках.

«Крафторій-2018»
«Крафторій-2018»
«Крафторій-2018»
«Крафторій-2018»
«Крафторій-2018»
«Крафторій-2018»
«Крафторій-2018»
«Крафторій-2018»

дивіться також

Розмова з Ніною Саєнко

6 квітня 2016

Розмова з Лесею Майданець

11 березня 2016

Розмова з Миколою Симчичем

5 березня 2016